torsdag den 16. september 2010

Rug & Rødbeder

Jeg må indrømme, at jeg er blevet lidt hooked på bagte rødbeder - og da en tur igennem SuperBrugsens grøntsagsafdeling fristede med økologiske markchampignog, så var jeg klar til næste eksperiment. Svampe, rødbeder, rug - ren efterår.

Rødbederne fra kolonihaven blev skrællet (læg lige mærke til, hvor fint stribede de er!) og blandet med mark champignon, nye rødløg, fire fed hvidløg med skræl på - og så passende mængder timian og lauerbærblade. Tilsidst et lille drys knust chili. Lidt olie over - og så i ovnen. De fik 45 min, men det kommer meget an på, hvor store rødbederne er. Efter 30 min hældte jeg 1 dl. vand ved, for at få lidt mere kraft ud af chili og hvidløg - og dermed lidt væde til rugen.

Det virkede ikke rigtigt at sætte hverken pasta eller ris til. Begge for hvide og lette til at skabe den tætte efterårssmag jeg var efter. Så valget blev kerner. En genial ting. Jeg har for nylig opdaget perlerug fra Skærtofte Mølle - og de giver en genial bund til det meste, som lidt tungere alternativ til ris eller pasta. Så da rødbederne var i ovnen, skyllede jeg 2 dl rug - og kogte den i rigeligt vand i 15 min med 1 tsk salt. Og rugen skal virkelig kun have 15 min, selvom man skulle tro, de skulle have længere!

Rug suger godt med smag til sig, mens det er varmt, så jeg hældte 0,5 dl. pære eddike over de varme rugkerner, for at give lidt syre til de fede, søde smage fra de bagte rodfrugter.
Så var der blot tilbage at samle det hele: Rug i bunden, de bagte rodfrugter ovenpå - og pyntet af med lidt parmesan og frisk timian. Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar