onsdag den 1. september 2010

Blomme-tomat chutney

Det er blommesæson - og lige så godt som de smager, lige så kort er deres holdbarhed i frisk tilstand. Så her kommer et par gode bud på, hvad jeg har puttet i køleskabet.
Tippet er ikke at lade chutneyen koge for længe, da det får den fine tomatsmag til at fordufte. Jeg brugte også lidt mindre sukker end de 400 g. Det kommer lidt an på, hvor søde blommerne og tomaterne er. Smag til undervejs, så chili og ingefær får nok power til at balancere vanilien og sødmen fra blommer og rørsukker.


Blomme-tomat chutney
600 g. modne blommer
450 g. modne tomater
1/2 dl. friskpresset citronsaft
400 g. rørsukker
1 1/2 spsk. balsamisk æbleeddike
1 spsk frisk ingefær
1/2 vaniliestang, flækket og med kornene skrabet ud
1/2 tsk chiliflager

Halver blommerne og fjern stenene og hak tomaterne groft. Bland alle ingredienserne i en tykbundet gryde og lad det simre under låg 15-20 min eller til chutneyen er tyk og tæt. Rør jævnligt. Hældes på glas, enten skyllet med atamon eller stærk spiritus. Holder ca. 1 måned i køleskabet.

Ligenu kommer den på mine ostemadder, på dampede bønner ... og jeg glæder mig til den næste grillede bøf eller hjemmelavede burger med chutneyen til.

... og fremadrettet kommer der flere billeder på bloggen af både proces og resultat :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar