søndag den 24. oktober 2010

Bruschetta i efterårsklæder

Bruschetta er normalt noget med tomat, hvidløg og et godt surdejsbrød - og en nem genvej til en hurtig snack før maden. Men for mig er friske tomater og hvidløg en sommerting, så hvad gør man, når det rusker udenfor og der er behov for en lille ting før maden?

Jeg fandt svaret hos Kille Enna - hvor tomaterne var skiftet ud med pære, rosmarin og citron - og lidt smeltet ost. Her er hvad der skal til:

200 g modne pærer skæres i tern eller lange både. De ristes let på panden sammen med revet skal fra 1/2 citron, 1 fed finthakket hvidløg og 1 kvist frisk rosmarin, også hakket. Når pærerne har fået lidt varme og hvidløget har mistet sin skarphed, tilsættes 150 g. frisk spinat som vendes med pærerne til det er faldet let sammen.

3 skiver surdejsbrød ristes let, skæres i halve og sættes på en rist. Jeg rister brødet inden jeg kommer fyldet på, for så bliver det ikke blødt og svampet på den forkerte måde. Derefter skal der en skive parmaskinke på hver skive, dernæste pære/spinat blandingen og tilsidst 100 g. revet gruyere eller esrom ost. Det hele grilles i ovnen til osten er smeltet - og se bare hvor lækkert det blev:
Hele magien tror jeg kommer fra den kant som rosmarin og citron tilføjer til det salte fra skinken og det søde fra pærerne. Jeg var lidt skeptisk overfor tanken om hvidløg og pære, men det smagte simpelthen fantastisk.



2 kommentarer:

  1. - det lyder og ser rigtig interessant ud. Kunne man bruge noget "efterårsgrønt" i stedet for spinat?

    SvarSlet
  2. tænker at grønkål eller fintsnittet spidskål eller måske endda rosenkål kunne nok også bruges

    SvarSlet