søndag den 4. september 2011

Hjemmelavet ravioli - og lakridsmarengs som bonus

Jeg har lånt en pastamaskine - og sådan en skal jo testes. Tømmermændene talte for intens umami-smag, salt og smør - så løsningne blev - omend lidt ambitiøst - hjemmelavede ravioli med svampefyld.Her er lige et sneak-preview af resultatet... vildt lækkert og arbejdstiden værd!


Først dejen: 2,5 dl. durum mel fra Il Fornaio, blandet med 2 æggeblommer, 1/2 tsk. salt, 3 spsk vand og 2,5 spsk olivenolie. Jeg æltede grundigt - ca. 5 minutter og tilsatte faktisk næsten 5 spsk vand mere. Dejen føltes nemlig stenhård. Den nemme måde var, at lave en tommefingerrille i dejen, hælde 1/2 spsk vand på, lukkede sammen og ælte videre, så dejen tilsidst blev smidig og blød. Ikke som bolledej, mere fast. Den fik så lov til at hvile en time på køkkenbordet mens jeg lavede fyld - og marengs... for man kan jo ikke bare smide æggehviden ud... men dem kommer jeg lige tilbage til

Fyldet blev lavet af 250 g. finthakket champignon, svitses i smør med 4 små fed hvidløg, også hakket fint. Efter 1 minut skruede jeg ned og lagde låg på, så varmen kunne trække smag og væde ud af svampene. Låget af igen, timian på sammen med 2 spsk. Noilly Prat (fantastisk erstatning for hvidvin), hvorefter panden fik lov at dampe tør. Det blev så blendet til end lind masse i minihakkeren og mens det stadig var varmt, blandede jeg 1 dl revet parmesan i - og så salt, peber og 1 tsk sherry eddike for at få smagen helt balanceret. Jeg brugte også 1 tørret karl johan til at smulre i, da jeg ikke helt syntes der var umami nok. Massen blev rimelig fast, men man skal nok lige være opmærksom på, om der skal klemmes lidt væde af.


Med fyldet klar, så var det bare at få gang i håndsvinget og få rullet pastaen ud. Det fine raviolijern blev brugt til at markere hvor fyldet skulle ligge, dernæst lidt æggeblomme på for at holde det sammen - en plade mere ovenpå - og så standse ud med raviolijernet. Lidt omstændeligt, men hyggeligt når man er to om det.


Da alle raviolierne var klar, fik de 2 minutter i kogende vand og så snart de var klar, over på en pande med lidt smeltet smør, som de kunne rutche rundt i og ikke klistre sammen. Da de alle var klar, kom der saft af 1/2 citron over, lidt basilikum - og værsgo! De smagte helt vidunderligt - og næste gang tænker jeg de skal kombineres med lille dampede grønne bønner og måske et stænk trøffelolie. Mmm


Men der var jo lige de der æggehvider  ... de skal jo ikke smides ud, så de blev pisket med 50 g sukker og 1 tsk lakridspulver per æggehvide. Jeg tilsatte også 1 tsk hindbæreddike. Godt pisket, sat på en plade - og så i ovnen ved 120 grader i en times tid. Se lige hvor fine de blev ... og haps haps haps rimelig hurtigt væk! Velbekomme




Ingen kommentarer:

Send en kommentar